Urodził się w Ziębicach na Dolnym Śląsku w 1969 r. Do Jastrzębia przeprowadził się w 1972 r. wraz z rodzicami, którzy przyjechali tu „za chlebem". Po ukończeniu I LO, rozpoczął najpierw naukę w Studium Plastycznym w Nysie a następnie dostał się na wymarzone studia – Akademię Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu na wydział ceramiki. W 1996 r. obronił pracę magisterską, uzyskując dyplom w pracowni prof. Ireny Lipskiej-Zworskiej.
Już we wczesnych pracach wyodrębniła się ważna dla artysty idea niejednoznaczności, która zakładała możliwość traktowania obiektu zarówno jako przedmiotu użytkowego, jak i unikatu. W połowie lat 90. rozpoczął prace nad swoim pierwszym cyklem, który zatytułował Butle na zapachy. Składały się na niego obiekty, które umieszczone w metalowych stelażach, swoją formą przypominały antyczne alabastrony.
Już we wczesnych pracach wyodrębniła się ważna dla artysty idea niejednoznaczności, która zakładała możliwość traktowania obiektu zarówno jako przedmiotu użytkowego, jak i unikatu. W połowie lat 90. rozpoczął prace nad swoim pierwszym cyklem, który zatytułował Butle na zapachy. Składały się na niego obiekty, które umieszczone w metalowych stelażach, swoją formą przypominały antyczne alabastrony.
Od 1999 r. artysta związał się zawodowo z macierzystą uczelnią, gdzie prowadził zajęcia w Pracowni Podstaw Projektowania Ceramiki. W twórczości w dalszym ciągu działał na styku rzeźby i designu, sztuki i rękodzieła, realizując unikatowe prace ceramiczne, obiekty i instalacje. W 2002 r. powstały prace, które Kasperski zamknął pod wspólnym tytułem Ctrl C, Ctrl V. Nazwa nawiązuje do dwóch popularnych skrótów klawiszowych (kopiuj, wklej) stosowanych w programach komputerowych, które w prosty sposób pozwalają skopiować i powtórzyć wybraną informację cyfrową nieskończoną ilość razy. Prace z tego cyklu są rzeźbami wykonanymi w glinie, chociaż mają cechy form użytkowych, są próba odpowiedzi na zagadnienie oryginalności powielania w stosunku do pierwowzoru.
Kolejnym ciekawym projektem, którym zajmował się artysta jest cykl Triplex System. Głównym motywem na którym oparł swoje prace jest otwór – archetyp praprzedmiotu i wiążące się z nim sugestie funkcji. Przyświecała mu idea stworzenia abstrakcyjnego przedmiotu użytkowego, który przynależałby do świata potrzeb i funkcji. Miękkie kształty, które nadał pracom, były próbą uzyskania kształtu sensualnego, oddziałującego na zmysły, tak aby przyjemność estetyczna rozbudzała potrzebę zaspokojenia innych, bardziej bezpośrednich, np. dotyku. Podobnie w cyklu Misy cięte starał się ukazać wpływ zmysłów na odbiór przedmiotów, a w szczególności dotyku. Wszystkie misy powstały z tej samej formy, a ich surowa zewnętrzna powierzchnia miała wpływać na pobudzenie zmysłów.
W 2000 r. Kasperski wyjechał do Stanów Zjednoczonych, gdzie przebywał na rezydencji artystycznej w Myers School of Art, University of Ohio. Po powrocie kontynuował pracę naukową i dydaktyczną. W 2007 r. uzyskał stopień doktora, w 2014 r. habilitację, a w kolejnym roku tytuł profesora uczelni.
Przez cały czas uczestniczył w wystawach indywidualnych i zbiorowych. Swoje prace wystawiał m.in. w Niemczech, Japonii, Hiszpanii, Austrii, Maroko i w wielu miejscach w Polsce, w tym w Jastrzębiu-Zdroju.
W 2017 r. we wrocławskim BWA artysta pokazał bardzo oryginalne prace, które były refleksją na temat naszych rytuałów, potrzeby posiadania, kontroli i obiektów kultu. Tytuł ekspozycji Fetysz fitnessu nawiązywał do świata magii i pradawnych religii. Twórca przez swoje ceramiczne obiekty starał się dotknąć współczesnej problematyki kultu doskonalenia ciała. W tym celu poprzez geometryczną ceramikę odwoływał się do przedmiotów związanych z siłownią i ćwiczeniami. Obłe i geometryczne kształty nie przypominały jednak narzędzi użytkowych, jak hantle, ciężarki i obciążniki, były raczej fantazją na ich temat, lub wręcz fetyszystyczną wizją tego, jak mogłyby rzeźbić ciało, gdyby zostały wykorzystane.
Mieszkańcy Jastrzębia-Zdroju mogli z kolei podziwiać w 2011r. prace z serii Ceramika Noszona. Te ceramiczne obiekty zakładane na ciało, były eksponowane m.in. na wybiegu przed kinem „Centrum” oraz w galerii „Jastrzębie”. Pokaz utrzymany był w konwencji haute couture. To artystyczne działanie było efektem poszukiwań nowych form wypowiedzi, kreowania sytuacji, w której radykalnie zmienia się sposób eksponowania i odbiór rzeźby oraz jej charakter.
Maciej Kasperski oprócz ceramiki zajmował się także fotografią, grafiką, był organizatorem i kuratorem wystaw. Był także autorem wielu znakomitych katalogów dokumentujących dorobek i sylwetki ceramików i szklarzy związanych z Akademią, w tym wydanej w 2018 r. dwutomowej monografii Wydziału Ceramiki i Szkła. Inspirację dla swoich prac odnajdował w bogatej tradycji wytwórczości rzemieślniczej czy przemysłowej. Skupiał się na wzajemnych relacjach przedmiotów samych z sobą oraz użytkujących je ludzi. Interesowały go przedmioty, którymi człowiek się posługuje, kontaktuje z otoczeniem, przedmioty za pomocą których informuje o sobie, przedmioty, które symbolizują (lub mogą symbolizować) pewne pojęcia; przedmioty, które są znakami, za pomocą których odbywa się komunikacja między ludźmi, przedmioty, które niosą ze sobą coraz to więcej wspomnień, z którymi coraz trudniej jest się rozstać, przedmioty – relikwie, fetysze, przedmioty, które stają się obiektami.
Dążył do uprawiania sztuki, która będzie zrozumiała, jeśli nie na poziomie racjonalnej czy intelektualnej analizy, to na poziomie odczuć, zmysłów i przyjemności estetycznej.
Był twórcą nagradzanym i wyróżnianym. Otrzymał m.in. wyróżnienie na konkursie LED ART, na IX Międzynarodowych Targach Oświetlenia w Warszawie, wyróżnienie na VIII Międzynarodowej Wystawie Ceramiki w Mino (Japonia) oraz nagrody Rektora Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Był stypendystą Marszałka Województwa Dolnośląskiego oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Tworzone przez artystę dzieła znajdują się m.in. w kolekcjach Fundacji Dr. Gunter Lontzen, Hetjens-Museum Deutsches Keramikmuseum Dusseldorf, Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Narodowego w Poznaniu i Muzeum Sztuk Użytkowych w Łodzi.
Maciej Kasperski zmarł nagle 11 listopada 2020 r. Został pochowany we Wrocławiu. Pozostanie w pamięci wielu osób, jako wybitny artysta, pedagog i promotor, który inspirował do pracy z ceramicznym tworzywem kolejne pokolenia adeptów sztuki ceramiki i designu.
Za pomoc w napisaniu artykułu dziękuję siostrze artysty Lidii Próchnickiej.
Autor: Katarzyna Gardecka
Bibliografia:
M. Kasperski, Patrzeć czy Używać, Żary 2010;
Red. K. Pawlak, CiSz. 70 lat obecności ceramiki i szkła na wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych, Wrocław 2018;
Strony internetowe:
https://bwa.wroc.pl/events/fetysz-fitnessu-maciej-kasperski/
http://galeriawinda.pl/wystawy/maciej-kasperski-ceramika-rzezba/
https://www.asp.wroc.pl/?module=StaticContent&controller=Main&id=2459&__seoName=Maciej+Kasperski
Kolejnym ciekawym projektem, którym zajmował się artysta jest cykl Triplex System. Głównym motywem na którym oparł swoje prace jest otwór – archetyp praprzedmiotu i wiążące się z nim sugestie funkcji. Przyświecała mu idea stworzenia abstrakcyjnego przedmiotu użytkowego, który przynależałby do świata potrzeb i funkcji. Miękkie kształty, które nadał pracom, były próbą uzyskania kształtu sensualnego, oddziałującego na zmysły, tak aby przyjemność estetyczna rozbudzała potrzebę zaspokojenia innych, bardziej bezpośrednich, np. dotyku. Podobnie w cyklu Misy cięte starał się ukazać wpływ zmysłów na odbiór przedmiotów, a w szczególności dotyku. Wszystkie misy powstały z tej samej formy, a ich surowa zewnętrzna powierzchnia miała wpływać na pobudzenie zmysłów.
W 2000 r. Kasperski wyjechał do Stanów Zjednoczonych, gdzie przebywał na rezydencji artystycznej w Myers School of Art, University of Ohio. Po powrocie kontynuował pracę naukową i dydaktyczną. W 2007 r. uzyskał stopień doktora, w 2014 r. habilitację, a w kolejnym roku tytuł profesora uczelni.
Przez cały czas uczestniczył w wystawach indywidualnych i zbiorowych. Swoje prace wystawiał m.in. w Niemczech, Japonii, Hiszpanii, Austrii, Maroko i w wielu miejscach w Polsce, w tym w Jastrzębiu-Zdroju.
W 2017 r. we wrocławskim BWA artysta pokazał bardzo oryginalne prace, które były refleksją na temat naszych rytuałów, potrzeby posiadania, kontroli i obiektów kultu. Tytuł ekspozycji Fetysz fitnessu nawiązywał do świata magii i pradawnych religii. Twórca przez swoje ceramiczne obiekty starał się dotknąć współczesnej problematyki kultu doskonalenia ciała. W tym celu poprzez geometryczną ceramikę odwoływał się do przedmiotów związanych z siłownią i ćwiczeniami. Obłe i geometryczne kształty nie przypominały jednak narzędzi użytkowych, jak hantle, ciężarki i obciążniki, były raczej fantazją na ich temat, lub wręcz fetyszystyczną wizją tego, jak mogłyby rzeźbić ciało, gdyby zostały wykorzystane.
Mieszkańcy Jastrzębia-Zdroju mogli z kolei podziwiać w 2011r. prace z serii Ceramika Noszona. Te ceramiczne obiekty zakładane na ciało, były eksponowane m.in. na wybiegu przed kinem „Centrum” oraz w galerii „Jastrzębie”. Pokaz utrzymany był w konwencji haute couture. To artystyczne działanie było efektem poszukiwań nowych form wypowiedzi, kreowania sytuacji, w której radykalnie zmienia się sposób eksponowania i odbiór rzeźby oraz jej charakter.
Maciej Kasperski oprócz ceramiki zajmował się także fotografią, grafiką, był organizatorem i kuratorem wystaw. Był także autorem wielu znakomitych katalogów dokumentujących dorobek i sylwetki ceramików i szklarzy związanych z Akademią, w tym wydanej w 2018 r. dwutomowej monografii Wydziału Ceramiki i Szkła. Inspirację dla swoich prac odnajdował w bogatej tradycji wytwórczości rzemieślniczej czy przemysłowej. Skupiał się na wzajemnych relacjach przedmiotów samych z sobą oraz użytkujących je ludzi. Interesowały go przedmioty, którymi człowiek się posługuje, kontaktuje z otoczeniem, przedmioty za pomocą których informuje o sobie, przedmioty, które symbolizują (lub mogą symbolizować) pewne pojęcia; przedmioty, które są znakami, za pomocą których odbywa się komunikacja między ludźmi, przedmioty, które niosą ze sobą coraz to więcej wspomnień, z którymi coraz trudniej jest się rozstać, przedmioty – relikwie, fetysze, przedmioty, które stają się obiektami.
Dążył do uprawiania sztuki, która będzie zrozumiała, jeśli nie na poziomie racjonalnej czy intelektualnej analizy, to na poziomie odczuć, zmysłów i przyjemności estetycznej.
Był twórcą nagradzanym i wyróżnianym. Otrzymał m.in. wyróżnienie na konkursie LED ART, na IX Międzynarodowych Targach Oświetlenia w Warszawie, wyróżnienie na VIII Międzynarodowej Wystawie Ceramiki w Mino (Japonia) oraz nagrody Rektora Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Był stypendystą Marszałka Województwa Dolnośląskiego oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Tworzone przez artystę dzieła znajdują się m.in. w kolekcjach Fundacji Dr. Gunter Lontzen, Hetjens-Museum Deutsches Keramikmuseum Dusseldorf, Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Narodowego w Poznaniu i Muzeum Sztuk Użytkowych w Łodzi.
Maciej Kasperski zmarł nagle 11 listopada 2020 r. Został pochowany we Wrocławiu. Pozostanie w pamięci wielu osób, jako wybitny artysta, pedagog i promotor, który inspirował do pracy z ceramicznym tworzywem kolejne pokolenia adeptów sztuki ceramiki i designu.
Za pomoc w napisaniu artykułu dziękuję siostrze artysty Lidii Próchnickiej.
Autor: Katarzyna Gardecka
Bibliografia:
M. Kasperski, Patrzeć czy Używać, Żary 2010;
Red. K. Pawlak, CiSz. 70 lat obecności ceramiki i szkła na wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych, Wrocław 2018;
Strony internetowe:
https://bwa.wroc.pl/events/fetysz-fitnessu-maciej-kasperski/
http://galeriawinda.pl/wystawy/maciej-kasperski-ceramika-rzezba/
https://www.asp.wroc.pl/?module=StaticContent&controller=Main&id=2459&__seoName=Maciej+Kasperski