Z wykształcenia jest technikiem chemii, przez wiele lat zawodowo związana ze Studiem Animacji Orange z Bielska-Białej. Od 1972 roku mieszka w Jastrzębia-Zdroju.
Urodziła się na ziemiach odzyskanych w Lubaniu, mieszkała w małej wsi – Nowa Karczma, niedaleko Zgorzelca. Gdy miała kilka lat jej rodzice w poszukiwaniu pracy zdecydowali się na przeprowadzkę na Górny Śląsk. Przez dwa lata mieszkali w Niewiadomiu, później przenieśli się do Jastrzębia-Zdroju.
Od dziecka lubiła rysować, malować, dziergać na drutach, szydełkować, szyć. Podpatrywała mamę, która w domu, na dziewiarskiej maszynie, robiła swetry. Czasami przesiadywała w pracowni krawieckiej swojej ciotki, gdzie „zakopana” wśród przeróżnych szmatek, skrawków kolorowych materiałów szyła ubranka dla lalek. Wtedy do szczęścia nie potrzebowała nic więcej. W szkole podstawowej szyła już ubrania dla siebie – spodnie i bluzki, w średniej uszyła m.in. zimowy płaszcz.
Kończąc szkołę wahała się pomiędzy wyborem kierunku plastycznego w Bielsku, a chemicznego w Gliwicach. Wybrała technikum w Gliwicach.
Chemia mnie zakręciła. W szkole miałam świetną nauczycielkę, która specjalnie dla mnie i mojej koleżanki prowadziła kółko chemiczne, przygotowała nas do olimpiady – nawet udało nam się wejść do ścisłego grona laureatów. Myślałam wtedy bardzo pragmatycznie. W Jastrzębiu miała powstać Pollena (przedsiębiorstwo produkujące kosmetyki i środki czystości), z pewnością znalazłabym tam zatrudnienie, a rysować mogłam przecież w wolnej chwili - wspomina.
Po zdanej maturze wróciła do Jastrzębia. W roku szkolnym 1985/86 pracowała w Szkole Podstawowej nr 12 ucząc chemii, ale szybko zdała sobie sprawę, że to nie jest to zawód dla niej. Wyszła za mąż, urodziła dwoje dzieci. Aby wspomóc domowy budżet, na odziedziczonej po mamie maszynie, robiła swetry i inne drobiazgi. Wreszcie w lokalnej gazecie znalazła ogłoszenie o naborze na kurs animacji, który organizowany był w Wodzisławiu Śląskim. Złapała bakcyla i zaangażowała się na tyle, że po zdanym teście otrzymała propozycję współpracy z Orange Studio Animacji mieszczącym się w Bielsku-Białej. Studio zostało założone w 1995 roku przez Grzegorza Handzlika, reżysera i producenta, byłego opiekuna artystycznego Hanna Barbera Polska. Obecnymi właścicielami są Barbara i Paweł Pewni. Przez cały okres działalności studio wyprodukowało ponad 700 odcinków seriali telewizyjnych i 7 pełnometrażowych kinowych filmów animowanych dla producentów z całego świata.
Pracowałam tam w latach 1998 – 2010 miedzy innym rysując animacje. Miałam swój udział w wyprodukowaniu chociażby animowanego serialu „Tata Lew”, inspirowanego książkami Janosza. Zrealizowanie jednego odcinka bajki, to jest długi i skomplikowany proces, niewyobrażalny nakład pracy, a przecież kiedyś wszystko robiło się ręcznie. W animacji klasycznej na jedną sekundę trzeba wykonać dwanaście rysunków, oczywiście dla jednej postaci. Zajęciem czasochłonnym jest na przykład rysowanie płynącej wody, bo jeśli zrobi się za mało faz, to woda będzie poszarpana, a przecież ma płynąć. Trzeba tych faz zrobić bardzo dużo i muszą być zbliżone do siebie, więc czasami jedna kreska od drugiej nie odstaje nawet na grubość ołówka. Później skończyła się produkcja, była przerwa, więc musiałam sobie znaleźć inną pracę - dodaje.
Zatrudnienie znalazła w cukierni Jagódka, gdzie wymyślała autorskie projekty na dekoracje tortów, jak twierdzi świetnie się przy tym bawiąc. Po trzech latach zwolniła się z pracy. Zaczęła wdrażać się w programy komputerowe m.in. photoshop, dzięki czemu, już jako freelancerka, zajęła się kopiowaniem – czyszczeniem gotowych rysunków. Współpracowała m.in. ze Studiem Virtual Magic przy produkcji pełnometrażowego filmu animowanego dla dzieci „Złote Krople”, czy ze Studiem Filmu Rysunkowego w Bielsku-Białej pracując przy filmie „Gwiazda Kopernika”.
Obecnie na zlecenie Orange Studio Animacji współtworzy bajkę „Orzełek Iggi”, którą reżyseruje Bartek Kędzierski.
Kilka lat temu, szukając odskoczni od pracy, znalazła nowe hobby – zaczęła tworzyć filcowe figurki i lalki, które zachwycają kunsztem wykonania i perfekcyjnym wykończeniem. Wszystkie dodatkowe elementy, jak ubrania, rekwizyty, są w większości wykonane ręcznie np. skórzane buty, kurtki, torebki i paski, wełniane płaszcze i czapki, nawet bujane krzesełko, czy zrobiona z zimnej porcelany fajka. Lalki również wykonane są z filcu, ale powleczone są delikatnym szwajcarskim trykotem. Te, które tworzy Stefania Lachowicz w większości wzorowane są na lalkach waldorfskich. Ich nazwa wzięła się od szkoły powstałej przy fabryce Waldorf w Stuttgarcie, w której uczyły się dzieci robotników. Takie lalki miały pomagać im w rozwijaniu wyobraźni, w budowaniu więzi z naturą. Technika ich wykonania zakłada prostotę, dlatego oczy i usta są zazwyczaj bardzo delikatne.
Już wcześniej zajmowałam się biżuterią sutasz, szyłam poduszki, torby, do dziś szyję ubrania. Słowo nuda nie istnieje w moim słowniku. Jak coś zrobię, a mi nie leży, to będę to poprawiać do skutku. Jestem wymagająca w stosunku do siebie, ale od innych też dużo wymagam. Całe życie robiłam to, co mi się podobało. Jak przestawało mi się podobać, to zmieniałam prace – uważam, ze to jest przepis na zadowolenie i satysfakcję – nic na siłę – podsumowuje Stefania Lachowicz.
W 2023 roku Ogólnopolski Cech Rzemieślników Artystów potwierdził wysoki poziom artystyczny jej prac, przyznając Stefani Lachowicz "Certyfikat Rękodzieła".
Wybrane produkcje:
1999-2000 serial „Billy the Cat” / animator rysownik
2002 serial „Król Maciuś I” / animator rysownik
2002-2003 serial „Papa Lowe” / animator rysownik
2002-2003 serial „Antije” / animator rysownik
2003 serial „Die Mainzel” / animator rysownik
2003-2004 serial „Paz”/ animator rysownik
2004-2006 produkcja kinowa „Snow White”/ animator rysownik
2006-2007 serial „Dodo”/ animator rysownik
2006-2007 serial „Król Maciuś I” – seria II/ animator rysownik
2007-2008 produkcja kinowa „Gwiazda Mikołaja”/ animator rysownik
2007 serial „Podróże po burzowej chmurze”/ animator rysownik i kopista
2009-2010 serial „Pamiętnik Przyrodniczy” / animator rysownik
2015 produkcja kinowa „Złote krople” / animator rysownik
2017 serial „Basia”/ animacja i kopiowanie w TB
2017 teledysk „Shark song”/ animacja w TB
2017 serial „Die besten Beerdigungende Welt”/ animacja w TB
2018 serial „Basia”/ animacja klasyczna i kopiowanie w TB
2018 serial „Fritzi”/ fazowanie animacji klasycznej i kopiowanie w TB
2019 „Tymek i Mistrz ”/ animacja cutaut
2019 produkcja kinowa „Kosmiczny wykop”/ animacja cutaut
2020 serial „Nie z tej Ziemi”/ animacja
Autor: Katarzyna Gardecka